måndag 18 maj 2009

Gjort lite nytta idag och hämtade kidsen på dagis kl fyra. Nu sitter jag på balkan med lite kaffe och kidsen äter äpple vid köksbordet. lekandes med nya Gormitis som jag köpte åt dem idag. Allt frid och fröjd faktiskt, skönt när det är så. HAr lite grejer jag skulle behöva fixa och har messat min svärmor om eventuell barnvakt till Shanti och Nandi, men inget svar än så länge, får väl se hur det blir.
Annars är det snart dags för matlagning och efter det måste jag hänga tvätt och plocka lite. Som vanligt alltså...

Såg förresten en repris på Kalla fakta (eller vad det nu var) om äldrevården och jag måste säga att det är fruktansvärt skrämmande... Mest eftersom det faktiskt stämmer att våra gamlingar behandlas ovärdigt. Har ju själv jobbat på servicehus, demensboende och inom hemtjänsten och alla de ställena är bara som förvaringsplatser. Många i personalen bara suckar när nån boende ber om hjälp och många verkar totalt befriade från empati. Kanske inte ska jobba inom vården då...
Att bara få i sig mat och få hjälp i säng tycker jag inte är att leva. Att få tjata om att få hjälp på toaletten elelr att få sitta i en smutsig blöja i flera timmar, kan inte kallas annat än vanvård.
Jag lider med våra äldre som är så fruktansvärt utsatta och beroende, men som inte alls får leva bra sina sista år i livet.
FAn, det skulle lagstiftas om värdig vård, men det kommer väl aldrig hända.

Nej nu ska jag ta tag i mitt.

Inga kommentarer: