söndag 13 december 2009

Helgen har bestått av jobb och familjeliv i en lagom blandning, som vanligt alltså.
Har även haft en del funderingar den här helgen om saker som för mig är viktiga. Familj, vänner och kärlek är väl ord som kan sammanfatta mina tankar rätt bra.
Undrar hur det kommer sig att vissa familjer står varandra nära och ser det som naturligt att hjälpa varandra i vått och torrt. LIka viktigt som det är att andas, lika viktigt är det för dessa familjer att ställa upp med det man har kapacitet till.
Min familj är så, vi behöver inte ens uttala ordet hjälp innan nån står där med en famn eller ett handtag, ja vad man nu kan tänkas behöva.
Att tala om för varandra hur viktiga vi är för varandras överlevnad faller sig lika naturligt som att hosta när det killar i halsen.
Antar att en familj som vår växer fram och formas av livet som det visar sig, ibland lätt och ibland otroligt svårt
Men den främsta anledningen till att vår familj är så kärleksfull och självklar är att mina föräldrar alltid har påpekat vikten av att vara en bra medmänniska.
Att utan baktanke finnas för den som behöver är nåt vi fått i modersmjölken.

Det finns familjer där man inte behöver varandra som vi gör. Kanske är det så de vill leva eller så kanske de inte vet bättre. Jag skulle iaf aldrig kunna ha det så och med mina familjemedlemmars aktiva val att alltid älska varandra så behöver jag inte ens oroa mig.
Det kan finnas saker som skaver och problem som måste kämpas igenom, men om man i bakgrunden har sin kärlek så löser det sig alltid.

En annan bra grej som mina föräldrar lärt mig är att alltid stå upp för mina åsikter och aldrig låta nån sätta sig på mig, men att samtidigt vara ödmjuk och lyssna på andra.
Det här är väl nåt som alla föräldrar vill lära sina barn mer eller mindre, men under min uppväxt var det centralt. Fick alltid höra att jag är bäst som jag är och att jag är viktig. Aldrig så att det blev ego-aktigt, utan det fanns alltid en bra balans och en enorm portion ödmjukhet.

En till grej som jag lever efter och som jag minns att min pappa alltid sa är:
"Om du tycker att nån betett sig illa, gör inte samma sak för då är du lika dum själv."
Att inte sänka sig till en idiots nivå är verkligen nåt att leva efter och att vända andra kinden till funkar alltid bäst.

Ytterligare en grej han ofta sa var: "Det viktigaste är inte hur stark man är i armarna, utan hur stark man är i skallen"

Smart farsa!!!

Talar ofta om dessa saker för mina barn, vill få dem att förstå kraften i att ha tanken och talets gåva. Och vill absolut få dem att känna vikten i ett kärleksfullt liv.

Mycket flummiga tankar blev det nu och det är väl som min pappa också alltod har sagt: "Mahlin du är en övervintrad hippie"
Ja det stämmer nog:)

Ska lägga in en grej som min svägerska Maria skrev i sin blogg om mig.
Det kommer här:

"Mahlin"
"Min svägerska som jag först träffade för ca 8 år sedan. Början på den resan kanske inte var den bästa :-) och det vet vi ju.. men efterhand man lär känna henne så ser man ju den där tjejen.. stark.. med egna åsikter.. eget tycke och egen smak. titel *Inte som alla andra* . för det är verkligen så. Mahlin är sin egna.. och det kanske är det att hon går sin egen väg som gör att man hade svårt att greppa henne först. Hon är inte som alla andra.. Idag vet jag att hon är en fantastisk människa.. som sätter familj och det enkla framför allt annat tok som många andra väljer att lägga fokus på.

Är otroligt allmänbildad och har ofta svar på det mest djupaste och invecklade.. vilket är imponerande.

Hennes blogg handlar om hennes liv och jag gillar att läsa den för att se hur deras dagar är och ibland få lära mig något nytt.. eller få insikt i nån världslig fråga.. för dom tänker mahlin på..



Alltid kul att höra bra saker om sig själv, man behöver en egotripp ibland.
Att folk sen ser en på ett sånt sätt som man verkligen känner att man är, det gör ju bara saken bättre.


Peace till er alla...

Inga kommentarer: