lördag 19 december 2009

I brist nån större tankeförmåga såhär på morgonen väljer jag att göra en sån här otroligt intressant lista :-)


Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Natten till julaftonen har jag jobbat och det var helt okej. Men skulle inte jobba på själva julafton, nej det skulle jag försöka fixa.


Bakar du något till jul?
Alltid pepparkakor med kidsen och kanske också bullar. I år blir det ev. julgodis också.

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Det ska vara lussekatter utan russin, jag kräks av russin, bpde konsistens och smak är vidriga.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Både och, gillar knäck och hemgjord kola annars ska det vara Twist också...

Knäck eller ischoklad?
Knäck, ischoklad smakar flott och så mår man illa efter typ en halv.

Som fönsterprydnad stjärna eller el-ljusstake?
Kidsens rum: Stjärna, Vardagsrum: stjärna i ena fönstret och ljusstake i andra fönstret och samma sak i köket.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Självklart posten, fast det är inte speciellt miljövänligt så jag blir inte ledsen om jag inte får.

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
i köket är det rött och vitt, resten av huset har sina vanliga gardiner och således också sina vanliga färger.

När julpyntar du hemma? Första advent kommer stakar o stjärnor fram, runt lucia resten

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej det har inte varit så, men kommer antagligen bli så i fortsättningen.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Ljus och glitter, resten kan variera.

Har du ett färgtema i granen?
Ett ofrivilligt i år som består av rött, silver och guld, bara för att så många kulor gick sönder förra året.

Levande gran eller plastgran?
Meningen var att vi skulle ha levande i år, men vi struntade i det och tog vår fina fina fejkgran.

Hur ser din julfrukost ut?
Risgrynsgröt såklart och julknäcke.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Åker alltid till kyrkogården och tänder ljus för våra nära som inte finns med oss längre.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Dricker bara saftglögg, gillar inte vanlig. Ett år gjorde jag egen och den var god, men det var lite väl jobbigt för min del.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Blir som sagt saftglögg...

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Bara mandel för min del...

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner och äpplen, som alla andra dagar på året...

Vilken är din favoritjulskiva?
Äger ingen julskiva...

Vilken är din favoritjullåt?
Oh helga natt och det ska vara med Jussi Björling. Att älska den har gått i arv från min farfar och min pappa. Ingen jul utan Jussi:-)

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut ett måste?
Äter typ inget på julbordet...

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Ja allt det man ska ha på julbordet, i år ska vi dock dela upp det.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Inget vörtbröd alls...

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Helst båda, men måste jag välja så blir det gröten.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Har aldrig varit en tradition i min familj så jag klarar mig väldigt bra utan.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust, vad fan är mumma?

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Självklart! Och varje år blir Danne lika irriterad på mig för att jag måste säga precis alla repliker. Det är en skada jag har, kan inte låta bli.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Askungen

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Måste alltid titta på Karl-Bertil, älskar det programmet.

Har ni tomte hemma?
Alltid och i år en inhyrd dessutom...

Köper du julklappar till många?
Blir rätt många...

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Alla ska få åtminstone en julklapp.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Tycker om att göra det själv, det är en del av julen och jag får alltid stämning när det görs.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Både och.

Roligast att få i sin julklapp?
Det man önskar sig.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En braskamin, just nu fryser jag arslet av mig här inne.

Inga kommentarer: