söndag 28 september 2008

BARN FUNDERAR

V. 39 Varför

Varför är snön kall?
*För att det är vatten i den, alltså is.
Varför är elden varm?
*För att elden är stark och gör ont. Man bränner sig.
Varför är det mörkt på natten?
*För att solen går ner.
Varför lyser stjärnorna?
*För att de är som lampor.
Var är solen på natten?
*I rymden.


V. 38 Höst

1. Är det höst hos er nu?
*Ja för det har varit sommar.
2. Vad är det bästa med hösten?
*Att man kan kratta en stor lövhög och sen springa och hoppa i.
3. Vad brukar du göra på hösten?
*Gå ut och leka och springa. Och ibland är jag inne och leker.
4. Varför blir löven färggranna och sedan ramlar av från grenarna på hösten, tror du?
*För att de blir gamla. På sommaren är de ju gröna och sen när de inte får nån sol blir de gamla och dör.
5. Brukar du och din familj vara ute och plocka frukter, bär och svamp på hösten?
*Nej


V. 37 Städning

Hjälper du till att städa hemma i ert hus?
*Nej, för jag gillar inte att städa.
Är det kul att städa?
*Nej det är bara inte det.
Städar du ditt eget rum?
*Själv? Nejdet är för jobbigt.
Vem städar mest hemma hos dig?
*Mamma och pappa
Varför måste man städa?
*Annars kan man trampa på grejer och göra illa sig. Och för att det blir smutsigt annars.


V. 36 Kompisar

Vad är en kompis?
*De som man brukar leka med ofta.
Har du några kompisar?
*ja jättemånga
Vad brukar man göra när man är med sina kompisar?
*Leka såklart
Brukar du & dina kompisar bråka? Om vad?
*Nej. Jo ibland om jag vill ha tillbaka mina grejer.
Har du en bästa vän?
Ja flera



V. 27 Vatten

Tycker du om vatten?
*Ja vatten och mjölk.
Badar/duschar du ofta?
*Inte jätteofta men jag brukar leka när jag badar.
Går ni ofta till simhallen/stranden?
*Nej men när jag är där så duschar jag och torkar mig och sen går jag ut.
Kan du simma?
*Nej jag har gått på simlekis men kan inte nu.
Varför är det bra att lära sig simma?
*Så man inte drunknar.


V. 28 Tivoli

Har du varit på tivoli nån gång?
*Ja
Vad gör man på ett tivoli?
*Åker karusell och äter sockervadd.
Tycker du om att åka karuseller?
*JA . Och äta sockervadd.
Vad för karusell tycker du om?
*Mest om radiobilarna som man krockar med.
Vem åker du karusell med?
*Loomis och Nathalie och ibland Yassi.

Blommor Semester

Gillar du blommor?
*Ja för att de är bra för att de är så fina.
Vad gillar du mest för blomma?
*Tulpaner för att de är så fina.
Vad tycker du det ska vara för färg på blomman?
*Rött och blått och grönt.
Har du plockat några blommor i år?
*Ja men det gjorde jag ju igår mamma.
Vem fick dom?
*Jag plockade den till dig igår för att du är snäll.


Frågorna besvarades av Shanti 5½ år.

Inga kommentarer: